O KULTU TRAPER JAKNE
19. svibnja 2022.
Levi's vintage traper jakna
Otprilike deset godina nakon velikog kreatorskog uspjeha Levija Straussa, 1860-ih godina, kada je udario temelje kulturi nošenja traperica među rudarima, kaubojima i željezničkim radnicima, Strauss je nastavio kreirati odjevne komade od trapera. Uz traperice koje su radnici svakodnevno nosili, javila se potreba za odijevanjem tog izdržljivog komada na gornji dio tijela. Bila je to, dakako, traper jakna. Posrijedi je još jedan u nizu odjevnih predmeta koji je bio tek radna odjeća da bi, uz pomoć funkcionalnog, utilitarnog dizajna, nadišao radničke korijene i postao nošen izvan prvotno osmišljenih okvira. Doista, traper jakna simbolizira mnoge subkulture i utjelovljuje povijest američkog stila: nosili su je kauboji, hipiji, rokeri, reperi i mnogi drugi zagovaratelji naizgled nepomirljivih modnih rješenja. Doista, traper jakna predstavljala je kulturu promjene, neovisnosti i slobode.
Reklama za Levi's s početka 20. stoljeća
Kauboji via levi.com
„Naša traper jakna bila je nevjerojatno izdržljiva za razne vrste ručnog rada… Horizontalni šavovi koji drže nabore mogli bi se ukloniti kako bi se korisniku dao dodatni prostor“, objašnjava Tracey Panek, povjesničarka Levi Strauss & Co. Počeci Trucker jakne (tako nazivaju jaknu od traper materijala) sežu u 1905. godinu, kada je Levi Strauss stvorio bluzu Levi's. Kreirao je odjevni predmet pod nazivom Type I, prvi primjerak bluze od trapera. Jakna je bila izrađena od tamnog trapera, imala je samo jedan džep s prednje strane, te sve do 1936. godine nije uvedena crvena etiketa prema kojoj i danas prepoznajemo odjevne komade Levi's. Također, zakovice na jakni bile su od srebra, dok su na kasnijim verzijama uvedene one brončane. Stoga, Tip I nazivan je bluzom od trapera, sve do 1938. godine, kada je u katalogu Dude Ranch došlo do prvog spomena ovog odjevnog komada kao jakne.
Nešto više od desetljeća nakon, Levi's je predstavio novi oblik jakne, Type II. Bile su to pedesete godine, vrijeme u kojem je generacija mladih gajila simpatije prema traperu, pretvorivši ga iz radne odjeće u poznatu uniformu buntovnosti. Ta druga varijacija traper jakne razlikovala se od prve dužinom, dodan je drugi džep na prsima (ojačan kopčama umjesto zakovicama) te je na stražnjoj strani postavljena kopča za podešavanje struka. Unatoč tome što je Type II bio podjednako omiljen i među mladim pobunjenicima i radnicima, proizvodnja je bila prilično kratkog vijeka. Naime, Levi's je već 1962. godine – devet godina nakon kreiranja nove jakne – zaustavio proizvodnju, što je međutim, samo doprinijelo njezinom kultnom statusu. Doduše, tvrtka nije gubila vrijeme, s obzirom na to da je Type III predstavljen iste godine po skicama dizajnera Jacka Lucifera. Lucifer je uklonio detalje nekadašnje jakne, kao što su nabori i zakovice, te je stvorio vitkiju siluetu tako što je napravio dva V šava koja prelaze preko džepova i prema rubu. Džepovi su na novoj jakni sjedili više na prsima, bili su manji i imali su šiljasti preklop. Takav se novi oblik jakne savršeno uklapao u modni krajolik uskog kroja tog vremena, no ova treća varijacije jakne odijeva se i danas.
Type I, prvi model jakne Levi's, 1900-e godine
Type II, drugi model jakne Levi's, iz 1953. godine
Type III, treći model jakne Levi's, iz 1962. godine
Odjeća je uvijek vitalni označitelj kulture mladih. Odjeća je skraćenica za političke sklonosti, seksualnu orijentaciju i za klasu; njome mladi pokazuju gdje su i gdje žele biti. Takvo vizualno kodiranje doista je prisutno kod traper jakne, koju su prigrlile brojne supkulture. No, kako je, zapravo, traper jakna kao nekadašnji simbol konformizma i tradicionalnih vrijednosti postala dijelom kulture mladih, no simbol pobune, anarhije i protukulture?
U britanskoj kulturi mladih, traper jakna se javlja ubrzo nakon završetka Drugog svjetskog rata, kada je visila s ramena tinejdžera, mladića i djevojaka željnih bijega od mračne sjene rata koja se nadvila nad njima. Paralelno s time, preko oceana, gdje je jakna i nastala, traper je dobio status omiljenog odjevnog materijala američkih pobunjenika. Panek, povjesničarka Levi's tvrtke, navodi da se do pedesetih godina prošlog stoljeća nošenje trapera često povezivalo s maloljetničkom delikvencijom, što je, među ostalom, dovelo do zabrane nošenja trapera u nekim školama. Traperice i traper jakna tako su postale uniforme nekonformista, zaključuje Panek.
Mladost u traper jakni via Pinterest
Madonna u 80-ima, via Pinterest
Djevojke 60-ih via Pinterest
Mladost u traper jakni, via Pinterest
Pokreti hipija i kontrakulture 1960-ih godina također su uživali u odijevanju traper jakni, prebačenih preko majica s političkim sloganima ili u kombinaciji sa psihodeličnim dizajnom jarkih boja koji je odražavao nade i nove poglede vremena (ili je bila odijevana na golo tijelo, s odrezanim rukavima kako bi se vidjele tetovaže na ramenima). Tako je traper jakna počela predstavljati odbacivanje svake nejednakosti: klase, rase, spola ili seksualnosti. Ujedno, traper jakna tada je postala i jedan od prvih uniseks komada odjeće.
Uz pobunjeničku kulturu traper jakne, vežemo je i uz pop kulturu. James Dean i Steve McQueen bili su njezini poznatiji nositelji. Marlon Brando je odijeva u filmu Rebel Without A Cause (Buntovnik bez razloga) iz 1953. godine, čiju je naslovnu pjesmu otpjevao Elvis Presley, također odjeven u pripijenu tamnu traper jaknu. Mladi su tada hrlili kako bi kupili slične jakne ne bi li stekli neuobičajeni bad boy izgled koji je dakako, Levi's tvrtka proizvela kao odgovor na potražnju koju je film stvorio. Nosili su ih i glazbenici rock i punk žanra gdje su majice s natpisima i traperice sa zakovicama postali vizualni prikaz himni rock bendova protiv establišmenta. Kasnijih su desetljeća poruke ostale iste, no žanrovi su se proširili. Traper jakna je u 1990-ima i 2000-ima postala omiljena među hip-hop glazbenicima. Takvom raskoši razlika, traper jakna još jednom potvrđuje snagu poruke koju jedan odjevni predmet može prenijeti.
Steve McQueen via Pinterest
Elvis Presley via Pinterest
Doista, o jednostavnosti i svestranosti dizajna traper jakne svjedoči činjenica da danas gotovo svaki veći odjevni brend kreira vlastite varijacije ovog povijesnog komada. Unatoč tome što se bave rekonstrukcijom siluete ili zamjenom tkanine, jasno je da je Levi's uspio ponuditi jedan od svojih temeljnih proizvoda i zadržati ga relevantnim sve do danas, potvrđujući onu čestu misao kako kvalitetan i bezvremenski dizajn prkosi svakom vremenskom kontekstu mode.