EGREGIO
SIGNOR NINO
20. siječnja 2022.
Nino Cerruti, @lanificiocerruti Instagram
Sredinom dvadesetog stoljeća, mladi Nino Cerruti, tada student filozofije i novinarstva, sanjao je o novinarskoj karijeri nakon završetka studija. No, navršivši dvadeset godina, njegov se lagodni studentski život s jasnom idejom o budućnosti naglo promijenio: nakon očeve je smrti morao naslijediti obiteljsku tvrtku Lanificio Fratelli Cerruti. Bio je tada prisiljen prekinuti studij i posvetiti se pozivu tekstilnog industrijalca, koji mu je obiteljski bio namijenjen, no kojeg je silno htio izbjeći. Posvetio se istraživanju stila i modnog biznisa, u čemu su mu novinarski snovi zasigurno pomogli. Cerruti, dakle, nije uspio dosanjati svoj san o novinarskoj karijeri, no, gledajući unazad, možemo tek ustvrditi da nam je drago da se njegova životna priča odigrala drugačije od mladenačkih želja. Doista, sedamdeset godina kasnije, u trenutku kada je Nino Cerruti napustio ovaj svijet, neosporno je da je otišao pionir stilske revolucije Made in Italy i najveći talijanski modni vizionar (privatno vrlo skroman, zbog čega bi vjerojatno odmahnuo rukom na ove komplimente).
Nino Cerruti 1968. godine, fotografija Ugo Mulas
Stil Made in Italy nastao je osamdesetih godina, kada se tradicionalna izrada modnih predmeta razvila u modernizirani tvornički luksuzni proizvod. Ta je revolucija u odijevanju prva pošla za rukom Ninu Cerrutiju, kreatoru koji je stvorio termin koji je označavao visoko kvalitetnu izradu. Modna enciklopedistica Suzy Menkes tvrdi da talijansku modu valja podijeliti na dva razdoblja: prije i nakon pojave Cerrutija, nesuđenog novinara koji, dakle, nije tek preuzeo uspješnu obiteljsku tvornicu tekstila kvalitetne talijanske izrade, već je stvorio modni brand. Signor Nino odlučno je krenuo u taj kreatorski rizik i stvorio nešto što dotad nije bilo poznato – stil zvan casual chic. Naime, posvetio se kreiranju odjevnih komada visoko kvalitetne izrade, koristeći se materijalima obiteljske tvornice te je njima stvarao kapute, sakoe, košulje, s naglaskom na muška odijela.
Nino Cerruti proljeće/ljeto 1977. godine
Nino Cerruti Resort, 1977. godine
Temelj njegova uspjeha bio je čvrst senzibilitet za modu, a ne isključivo tradicionalna proizvodnja tekstila (koju je obiteljska tvrtka usavršila). Cerrutijevu je veličinu teško opisati nizanjem superlativa, no ona je neosporna kada u obzir uzmemo to da je stvorio Giorgia Armanija, čovjeka koji je promijenio način na koji razmišljamo o modi. Cerruti je mladog Armanija zaposlio 1964. godine, pruživši mu priliku da se iskaže kao dizajner muške kolekcije. (To je bio prvi Armanijev zadatak u svijetu modne industrije, a samo šest godina kasnije pokrenuo je vlastiti brend.) Zajedno su, te 1964., kreirali deconstructed jacket, moderniziravši dotadašnji strogo definiran sako: učinivši ga „lakšim“, stvorili su odjevni predmet koji nije bio isključivo formalan. Ukratko, revolucionirali su muško odijevanje.
Hitman reklama, 1959. godine
Prva Cerrutijeva muška konfekcijska linija, Hitman, iz 1957. godine, smatra se revolucijom muškog odijevanja, a deset je godina kasnije predstavljena i ženska linija, jednako uspješna. Milano tada još nije slovio za talijansku prijestolnicu mode, zbog čega je Signor Cerruti svoj prvi butik otvorio u Parizu, gdje je započeo i s haute couture linijom. Slavu zahvaljuje kreiranju glumačkih kostima za više od 130 filmova, uglavnom holywoodskih. Tijekom godina otvorio je butike u Londonu, Milanu, Tokyju i New Yorku, te ga je do kraja modne karijere i dalje zanimalo samo jedno: stvarati kvalitetnu odjeću u kojoj će se ljudi ugodno osjećati. Naime, Lanificio Cerruti, odjel za proizvodnju tkanina, preživio je sve do 2001. godine, kada je Signor Nino, u vremenu krize koja je prijetila mnogim obiteljskim poduzećima, morao pronaći partnere, odnosno uklopiti se u velike modne grupacije.
Cerruti je definirao pojam stila kao savršen spoj kulture i umjetnosti. Bježao je od pojma elegancije koja je za njega predstavljala užasan stari okus. Kada bismo barem mogli – makar i na kratko – razgovarati o tome i pojasniti ovaj paradoks s kreativnim genijem i strastvenim čovjekom izvanrednog oka, ukusa i stila, kojeg bismo među prvima ovjenčali pojmom „čiste elegancije“. Kako bilo, Cerrutija je izdvajala poduzetnička crta koja je u modnom biznisu jednako važna kao i kreativnost. Jedino tako, uostalom, odjevni predmet dolazi do korisnika i ne ostaje na vješalicama krojačke radione, u zaboravu jedne umjetnosti.
Nino Cerruti s modelina na reviji 1977. godine (Fairchild Archive)
Osim kreiranja, Cerrutija je intrigirala i sociološka perspektiva odijevanja. Signor Nino stvarao je osobnu, neobaveznu i sretnu modu. Modu koja pruža osjećaj zadovoljstva. Kazao je da ne voli modne fotografije na kojima modeli izgledaju jadno, aludirajući na isforsirane kadrove koji iskrivljuju stvarnost i prirodnost. Bio je uvjeren da je smisao modnog zanata da se ljudi osjećaju dobro, ugodno u svojoj odjeći kojom tu sreću žele i prikazati. Cerruti je dizajnirao za sebe, što je od njega preuzeo učenik Armani: svaki prototip novih odjevnih predmeta prvo je nosio on sam, a prepustio ga je klijentima tek kad se uvjerio da je komad uspio. Stoga, ako ne zbog ičeg drugog, Cerrutija valja zapamtiti po stavu da je nonšalancija temeljni element u stvaranju određenog stila: kada pod svaku cijenu želite biti elegantni, onda postajete predmet smijeha.
Odlaskom Cerrutija nestaje i kultura jednog vremena. Nismo izgubili samo talentiranog vizionara, izvanrednog dizajnera i mentora kojemu mnogi zahvaljuju na podršci i otvaranju mogućnosti. Njegova skromnost u svemu što je radio dokazuje veličinu i potvrđuje da jedino naporan rad dovodi do pravih rezultata. Ako je netko kreator umjetnosti odijevanja, onda neka ta titula pripadne njemu – Ninu Cerrutiju. Srećom, njegove misli koje smo imali čast čuti ostaju zapisane, a u nasljeđe nam ostavlja i odjevne predmete koji su obilježili cerrutijevsku modnu epohu i stvaranje revolucije Made in Italy. Ostaje se nadati da će Cerrutijevi suradnici nastaviti prenositi njegov oblik vizionarskog mentorstva novim generacijama, kojima je Signor Nino poručio: Danas više nego ikad ranije valja imati hrabrosti iznenaditi, ponovno pokrenuti našu maštu i ono nešto nevjerojatno. Hvala Vam, Signor Nino, i adio!